Metoda Suzuki
Metoda Suzuki
Metoda Suzuki objęta jest honorowym patronatem
Centrum Edukacji Artystycznej
Twórcą tej Metody był jeden z najwybitniejszych pedagogów XX wieku, skrzypek Shinichi Suzuki. Niezwykle skromny, kochający dzieci człowiek, który pragnął zrewolucjonizować system nauczania gry na instrumentach widząc jego niedostatki zwłaszcza w odniesieniu do najmłodszych, 3, 4 letnich dzieci. Chciał, aby ten proces nie tylko rozwijał w dziecku muzykalność i słuch muzyczny ale także dawał radość z muzykowania, umacniał w małym uczniu wiarę we własne siły i możliwości oraz kształtował właściwe postawy społeczne i kulturę osobistą.
Myślą przewodnią dr Suzuki było przekonanie, że żaden człowiek nie rodzi się obdarowany określonym talentem ale posiada nieograniczony potencjał. Rozwój tego potencjału zależy od środowiska w jakim człowiek wzrasta. Do 3 roku życia dziecka możemy zatem dowolnie uformować jego osobowość i wykształcić dowolne umiejętności. Bardzo ważne jest, aby zapewnić dziecku znakomite warunki i doskonałą edukację już od niemowlęctwa.
Badania nad opracowaniem innowacyjnej metody gry na instrumentach dr Suzuki oparł na obserwacji najmłodszych dzieci i fenomenie opanowywania przez nie mowy w języku ojczystym, niezależnie od trudności jakie dany język za sobą niesie. Dzieci uczą się go w sposób perfekcyjny w oparciu o uniwersalną zasadę: naśladownictwa rodziców i innych dorosłych z najbliższego otoczenia. Tą samą zasadę dr Suzuki przeniósł na grunt edukacji muzycznej nazywając swoją metodę Metodą Języka Ojczystego (MJO).
Podstawowymi elementami kształcenia Metodą Suzuki są:
- - wczesny początek – od 3, 4 roku życia, kiedy umysł dziecka jest najbardziej chłonny
- - metoda ta nie odrzuca żadnego dziecka a tempo nauki dostosowane jest do indywidualnego rozwoju i możliwości danego dziecka
- - codzienne słuchanie muzyki, które poprzedza praktyczną naukę gry na instrumencie a następnie jej towarzyszy – tak jak dzieci najpierw osłuchują się z mową ojczystą aby później zacząć samodzielnie mówić, osłuchanie z danym utworem znacznie przyspiesza jego przyswajanie
- - repertuar – korzystamy ze specjalnie dobranych utworów z literatury fortepianowej zgromadzonych w kilku zeszytach Suzuki o wzrastającym stopniu trudności; każdy kolejny utwór rozwija nowe umiejetności dziecka
- - lekcje indywidualne, na których obecny jest także rodzic- 30 minut raz w tygodniu
- - współpraca z rodzicem – ponieważ proces uczenia odbywa się głównie w domu, rodzic poznaje praktyczne podstawy gry na pianinie-wspólne muzykowanie motywuje dziecko do pracy, umacnia więzi emocjonalne miedzy rodzicem a dzieckiem, a okazywany przez rodzica entuzjazm wobec wysiłków i postępów dziecka buduje jego poczucie własnej wartości i zachęca do dalszych ćwiczeń
- - lekcje grupowe – 45 minut, grupa dzieci na tym samym poziomie zaawansowania; dzieci maja okazję osłuchać się z utworami granymi przez inne dzieci, uczą się od siebie nawzajem podczas wspólnych zabaw przy instrumencie utrwalających grane przez dzieci utwory
- - czytanie nut – analogicznie do nauki języka ojczystego, kiedy dzieci najpierw osłuchują się z mową, następnie zaczynają samodzielnie mówić a później czytać, tak uczniowie Metody Suzuki po osłuchaniu się z poszczególnymi utworami wykonują je na instrumencie pracując nad prawidłową posturą, uzyskiwaniem pięknego brzmienia na instrumencie a dopiero póżniej uczą się jak odczytać melodię z nut
- - powtarzanie – codzienne i regularne ćwiczenie pomaga utrwalać uzyskane umijętności, a powtarzanie poznanego repertuaru ćwiczy pamięć długotrwałą i pozwala zgromadzić w pamięci dużą ilość utworów
Edukacja muzyczna do doskonały trening mózgu mający wpływ na rozwój szeregu innych zdolności: manualnych, językowych, matematycznych. To także świetny trening pamięci, koordynacji ruchowej i ogólny rozwój inteligencji dziecka. Nauka gry na instrumencie to także ćwiczenie koncentracji uwagi na określonym zadaniu, sumienność i regularna praca będące kluczem do osiągniecia zamierzonych efektów, a także nauka współpracy z innymi ludźmi.